Monday, August 23, 2010

Nurul Izah bakal Presiden wanita Malaysia?

Nurul Azizah dijangka akan di beri peluang oleh Anwar Ibrahim untuk menjadi pemimpin masa hadapan Parti Keadilan Rakyat dan Perdana Menteri Wanita @ kemungkinan Presiden Wanita pertama di Malaysia jika rancangan parti tersebut untuk menghapuskan institusi raja di Malaysia berjaya. -rujuk senario terkini di Pulau Pinang apabila khutbah Jumaat pun mula tidak lagi mendoakan kesejahteraan kepada Ketua Agama islam di Pulau Pinang iaitu Yang Di Pertuan Agong.

Ini dapat dilihat kepada perkembangan terbaru di dalam Parti keadilan Rakyat (PKR) apabila Nurul Izzah dan Nik Nazmi telah diberi ruang dan dilatih oleh Anwar untuk mendapat pendedahan dari pelbagai pihak di seluruh dunia.


Nurul Izah juga akhir-akhir ini cuba menonjolkan dirinya sebagai tokoh baru didalam PKR apabila cuba mencetuskan kontroversi dalam beberapa kenyataan politik.


Kalau kita perhatikan Nurul Izzah telah di hantar bertemu pelbagai jenis pemimpin dunia dari Mary Robinson, Paul Wolfowitz hinggalah yang terbaru berjumpa dengan pemimpin masa hadapan Indonesia Anis Basdawen yang sebelum pernah direkrut oleh tokoh Islam Liberal Indonesia Nucolish Majid untuk menjadi pelapis pejuang islam liberal dan menjadi gantinya sebagai rektor Universiti Paramadina.

Anis Basdawen sewaktu kemuncak reformasi yang telah menjatuhkan Suharto di Indonesia pernah memainkan peranan besar meniupkan sentiman dan mewujudkan propaganda penyatuan mahasiswa menentang pemerintahan Suharto. Beliau dikenal pasti sebagai antara calon Presiden Indonesia yang akan diangkat oleh kelompok JIL suatu hari nanti.

Kunjungan Nurul Izzah dan Nik Nazmi ke Jakarta itu dikenalpasti sebagai proses bertukar fikiran dan berkongsi strategi serta pengalaman untuk dipratikkan di Malaysia.

Nik Nazmi sebaik balik daripada Indonesia telah dijadikan sebagai Pengarah Komunikasi PKR, suatu jawatan yang cukup besar dan penting kepada Anwar Ibrahim.

Perkembagan ini jelas menunjukkan Anwar sebenarnya langsung tidak mempercayai dan menaruh harapan yang tinggi kepada kepimpinan yang sedia ada di dalam PKR.

Samada Zaid Ibrahim, Syamsul Iskandar, Syed Hussein Ali ataupun Mustapa Kamil Ayub pada Anwar mereka itu hanya pemimpin sementara sahaja sementara Nurul Izah sudah mencapai proses tahap kematangan dalam berpolitik.

Manakala peranan Nik Nazmi hanyalah lebih kepada sebagai pengawal kepada Nurul Izah untuk memastikan perancangan meletakkan Nurul izah sebagai pemimpin masa hadapan berjaya.

Anwar begitu percaya kepada Nik Nazmi yang dikadernya melalui institut kajian dasar, bekas pelajar tajaan Permodalan Nasional Berhad itu begitu komited menyokong perjuangan Anwar dengan melontarkan ideanya di dalam laman Suara Anum sebuah laman yang begitu konsisten menyokong Anwar dikalangan generasi muda suatu ketika dahulu dan menjadi sahabat baik kepada Nurul Izah semenjak tahun 2001.

Sebagai balasan kepada kesetiaannya kepada Nurul Izah Anwar telah memberikan ruang kepada bekas Editor Suara Anum itu bertanding di satu kerusi Adun di Selangor dan kini memainkan peranan yang besar untuk Anwar Ibrahim dan Nurul Izah.

2 comments:

Anonymous said...

Baka BABI ( barua Anwar Bin Ibrahim) yang akan menjadi duri dalam daging Umat Melayu Islam....Baka Jantan Bapak jadi barua Yahudi tengah bergelut kes liwat yang tak sudah-sudah, baka haprak betina dah tak mengeluarkan telur dah manapous baka baru yang bakal melahirkan barua sedang dalam pembikinan....ada lagi baka baka haprak dari keluarga ini yang menyuburkan pengkhaiant bangsa melayu......

pese said...

tulisan mcm sial, kau ingat najib tu baik sangat jgn asyik nak fitnah org aje.... nak jatuhkan anuar buat lah cara lain,,, tak abis2 buat kisah liwat. tuduh lah anuar membunuh ke, pompak ka, khianat melayu konon pemimpin mana yang banyak bg tanah kat cina, bg cina kaya, keling kaya.
melayu duduk kat kampung dgn tanah rancangan aje, duit tabung haji pun kitai,,, No 1 bunuh orng tak pa ,,, bini dia mcm badak masuk masjid pun tak tau pakai tudung,,,, sapa melayu yang kaya kat malaysai nie, kalau bukan Juak2 UMNO aje, anak mahadir, adik najib.. n badak betina tiap tahun belanjawan dapat peruntukan beratus juta